Laatste update: 30/05/2012

Spijbelen mag niet!

Ook niet voor eventjes of één keer. Iedereen heeft recht op onderwijs en spijbelen doet dat recht eigenlijk teniet. Vandaar dat er zoiets als leerplicht bestaat. Dat betekent dat je verplicht bent om te leren. Je kan daarvoor naar school maar je kan ook thuis leren. Je moet dan wel iemand hebben die jou alles kan leren wat je anders op school zou leren. Ben je ingeschreven in een school, dan moet je naar school.

De leerplicht loopt vanaf het begin van het schooljaar waarin je 6 jaar wordt tot je 18 jaar bent. Valt je verjaardag na 30 juni, dan geldt de leerplicht tot 30 juni van het jaar waarin je 18 wordt. In je schoolreglement vind je wat de gevolgen zijn als je spijbelt.
Voor leerlingen die te vaak zonder geldige reden afwezig zijn, zal het CLB sowieso tussenkomen. Ofwel bekijkt de CLB-medewerker met de school of andere hulpverleners wat er kan gedaan worden, ofwel praten we met de leerling zelf. Dan gaan we na waarom de leerling niet naar school gaat en wat die leerling, de school en CLB daaraan kunnen doen. Let op: van wie dan niet meewerkt, moeten we dat doorspelen aan de overheid.

Wanneer moet je naar het CLB? Als je

  • zo vaak afwezig bent dat je schoolloopbaan in het gedrang komt. 
  • minderjarig bent en meer dan 10 halve dagen afwezig bent tijdens een schooljaar. 
  • geschorst of tijdelijk uitgesloten bent. 
  • definitief uitgesloten bent. Dan word je begeleid in je overgang naar een nieuwe school.

Waarom spijbel je?

Wie spijbelt moet die vraag beantwoorden. Op z'n minst weet je dan voor jezelf waarom je spijbelt.

  • Ligt de school je niet? 
  • Is spijbelen gewoon cool? 
  • Vind je de lessen saai? 
  • Zou je liever een andere richting volgen? 
  • Ga je gewoon mee met vrienden? 
  • Voel je je niet goed in je vel op school? 
  • Heb je andere dingen te doen? En zijn die belangrijker dan je opleiding? 
...
Praat erover. Met iemand die je kan vertrouwen. CLB'ers hebben beroepsgeheim. Je kan dus zeker met hen praten. Zet samen met iemand anders alle dingen eens op een rij. Hoe vaak je spijbelt, waarom je spijbelt, wat je dan doet, wat de gevolgen zijn nu en later, hoe je je daarbij voelt, ... Er valt over te praten.