Laatste update: 12/03/2012

Inclusief onderwijs (ION)

Inclusief onderwijs (ION) laat kinderen met speciale noden (wegens een handicap of leerstoornissen) les volgen in het gewone onderwijs. Daar volgen ze een aangepast traject en krijgen ze extra begeleiding uit het buitengewoon onderwijs.

Er gaat veel aandacht naar sociale integratie in de klas. Zo kan de leerling zich aanvaard voelen en groeien de andere leerlingen op met het besef dat alle mensen verschillend zijn en dat dat ok is. De nadruk ligt dus op het aanvaarden van verscheidenheid. Inclusief onderwijs betekent dat het kind kan opgroeien in een gewone omgeving, vriendjes maken in zijn buurt, met broers of zussen op school zitten, enz. De klasgenoten en de school blijken in praktijk een zeer tolerante houding aan te nemen door het directe contact. In plaats van meer competitie tussen leerlingen blinken deze klassen uit in sociale omgang, hulpvaardigheid en verdraagzaamheid.

Steun voor de leerling

Om inclusief onderwijs mogelijk te maken, is natuurlijk extra ondersteuning nodig voor de school, de klasleerkracht en de leerling. Daarvoor doen inclusieprojecten beroep op het buitengewoon onderwijs, dat veel ervaring heeft in het begeleiden van bepaalde ziekten, handicaps of leerstoornissen. In praktijk kan de extra ondersteuning komen vanuit een school voor buitengewoon onderwijs, of vanuit een regionaal expertisecentrum.